Uit de praktijk

Leesautobiografieën: Een blik op leesplezier en leesmotivatie bij jeugd en jongeren

Voor veel kinderen is lezen een reis vol verrassingen, maar ook een reis met uitdagingen. In de leesautobiografieën zijn de kinderen zelf aan het woord over de drijfveren en uitdagingen die zij onderweg tegenkomen. Wat zorgt ervoor dat ze vol enthousiasme een boek openslaan? En welke factoren remmen soms hun leesplezier? De leesautobiografieën geven ons inzicht in de leesontwikkeling van kinderen, van de eerste ervaringen in het basisonderwijs tot de groeiende leesvaardigheid en boekenvoorkeur in...

Bekijk de leesautobiografieën

‘Samen geven we een slinger aan het Leesoffensief in Brabant’

De Brabantse scholenkoepel Ons Middelbaar Onderwijs (OMO), de Brabantse Bibliotheken en Cubiss zijn vanuit het Leesoffensief Brabant een intensieve samenwerking gestart op strategisch niveau. Om taalbeleid op álle vo-scholen (niet alleen van OMO) te borgen én er met elkaar op een kwalitatieve manier uitvoering aan te geven.

Lees het verhaal van Yvonne Kops en Albert Kivits

Structurele samenwerking Da Vinci College en de Bibliotheek West-Brabant

Gewoon beginnen. Dat was het motto van het Da Vinci College in Roosendaal en de Bibliotheek West-Brabant. Zij werken nu acht jaar samen. En ze hebben al heel wat hindernissen genomen. Maar de stip op de horizon blijft: op een structurele, constructieve manier lezen bevorderen en leesplezier vergroten op het voortgezet onderwijs. Vakoverstijgend en schoolbreed.

Lees het verhaal van Patricia Ham en Joyce van Peer

Samen werken aan meer leesplezier

Het uitgangspunt van Leesoffensief Brabant? De leesvaardigheid onder jeugd en jongeren te vergroten, door samen te werken op regionaal en provinciaal niveau. In Eindhoven zetten Parmant Scholen en Bibliotheek Eindhoven met zin de schouders eronder. 

Lees het verhaal van Corinne Sebregts en Fanny Gijsbers

“Spoken word weet jongeren écht te bereiken”

“Als betrokken mediathecaris is het mijn missie om ervoor te zorgen dat de jeugd geletterd de school verlaat. Vmbo-leerlingen van de kader- beroepsgerichte leerweg zijn over het algemeen geen lezers. We zochten naar een manier om hen te prikkelen meer en actiever met taal en lezen bezig te zijn."

Lees het verhaal van Judith van Oosanen

Lezend door de keten

Het verhaal van de bibliotheek moet verteld worden! In de loop
van het jaar verschijnen daarom verschillende publicaties. In dit
tweede deel van de reeks gaan we in op de samenwerking tussen de bibliotheek en de onderwijsketen. We spreken met docenten en studenten. Wat kan de bibliotheek het onderwijs bieden? En wat is daarvoor nodig?

Lees het verhaal hier

Het geheim van de boekenclub

Het verhaal van de bibliotheek moet verteld worden! In de loop van het jaar verschijnen daarom verschillende publicaties. In dit deel nemen we een kijkje bij de boekenclub van Huis73. Wat doen ze allemaal in de boekenclub? Wat voor soort boeken lezen ze? En wat voegt een boekenclub hebben toe aan de leeservaring?

Lees het verhaal hier