Als docenten zelf veel lezen, besteden zij in hun lessen meer aandacht aan leesbevordering. Docenten stimuleren de leesmotivatie met werkvormen die de relatie, autonomie en competentie van leerlingen versterken.
Hier vind je negen succesfactoren voor het vormgeven van effectief taal- en leesonderwijs in het vmbo. Ook vind je een quickscan om de huidige stand van zaken in kaart te brengen en een kaartspel om met je team in gesprek te gaan over het huidige en toekomstige taal- en leesonderwijs.
In het onderzoek Young adult-literatuur op de leeslijst en in de lespraktijk brengt docent Nederlands en promovenda Linda Ackermans in kaart welke positie young adult-literatuur heeft binnen het literatuuronderwijs in de bovenbouw van het havo en vwo. Staan docenten Nederlands hun bovenbouwleerlingen toe om young adult-romans te lezen voor de leeslijst, en wat zijn de redenen dat ze dat al dan niet doen? Hoe bekend zijn de docenten zelf met deze boeken en passen ze deze dan ook toe in hun literatuurlessen?
Vanuit het LOB hebben we op Biebtobieb een overzicht geplaatst waarin bibliotheken kunnen aangeven welke projectcollecties ze aanbieden. Op deze manier willen we bijdragen aan een duidelijk overzicht van de beschikbare projectcollecties. Dit maakt het delen van projectcollecties tussen bibliotheken een stuk eenvoudiger en zorgt voor rijker aanbod binnen de regio Brabant, Limburg en Utrecht.
Het overzicht is te vinden in de Biebtobieb groep: “Vo- en jongerenspecialisten Limburg, Brabant en Utrecht”
Rapport over trends en ontwikkelingen in het onderwijsstelsel en binnen de onderwijssectoren.
Het VO-magazine houdt u op de hoogte van het reilen en zeilen binnen de vereniging.