Om van kinderen en jongeren lezers te maken is doorlopende aandacht voor leesbevordering essentieel. In deze brochure vind je de aanpak en het aanbod van de bibliotheek om invulling tegeven aan leesbevordering als basisvaardigheid op het voortgezet onderwijs.
Een reeks video's met praktijkvoorbeelden van verschillende praktijkvoorbeelden voor het voortgezet onderwijs om leesplezier op de kaart te zetten.
Lees hier een kort verslag over de inspiratiebijeenkomst op 6 oktober 2022.
We kennen allemaal de alarmerende rapporten over hoe de lees- en taalvaardigheid van jongeren rap achteruitgaat. Onderwijs en bibliotheek spelen een belangrijke rol in de maatschappelijke opgave de dalende cijfers te bestrijden. In dit magazine lees je meer over nut en noodzaak van leesbevordering. Ontdek je praktijkvoorbeelden die inspireren om leesplezier en -motivatie bij jongeren te stimuleren.
Deze website van de Taalunie draagt bij aan de taalcompetentie en de kennisopbouw van elke leerling. De website geeft antwoord op de vraag wat rijke teksten zijn, hoe je ze herkent en waarom het zo belangrijk is om ermee te werken in de klas. Je vindt er voorbeelden van rijke teksten voor leerlingen van 6 tot 18 jaar om taallessen en lessen tijdens vakken als aardrijkskunde en geschiedenis mee te verrijken. De website is bedoeld voor leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs.
Een leescultuur laten ontstaan over vergroten is het doel van de onderstaande werkvormen voor het voortgezet onderwijs. Als docent of leesconsulent kun je ze naar eigen inzicht (aangepast) inzetten of combineren. Je kunt daarbij kijken naar het leesniveau van de betreffende klas.
De Kennistafel Effectief Leesonderwijs heeft een kwaliteitswaaier ontwikkeld die onderwijsprofessionals kunnen gebruiken om samen het onderwijs in begrijpend lezen naar een hoger niveau te tillen. De waaier bestaat uit vier samenhangende kwaliteitskaarten voor leraren, leesdeskundigen, schoolleiders en bestuurders in het po en vo.
Gedurende de zes maanden die De Weddenschap duurt sturen de leescoaches tips in de vorm van filmpjes en nieuwsupdates om het lezen te stimuleren. De docent blijft natuurlijk de belangrijkste leescoach. De Weddenschap biedt een stappenplan en tijdspad voor de docent. Lessuggesties en opdrachten worden aangeboden zodat elke docent naar eigen voorkeur het project kan invullen. Lezen in het vmbo is een kwestie van maatwerk blijkt uit onderzoek.
In de brochure Meer lezen, beter in taal – vmbo (2021) beschrijft Kees Broekhof, op basis van wetenschappelijk onderzoek, hoe vrij lezen op school en vrijetijdslezen thuis bijdragen aan de taalontwikkeling van vmbo-leerlingen.
Hoe kan gaming worden ingezet om het leesplezier onder jongeren te verhogen? De Leescoalitie en gameontwikkelaar Ubisoft hebben in 2021 een unieke stap gezet in het offensief tegen ontlezing onder jongeren: Readification. Een geheel nieuwe vorm van leesbevordering waarbij populaire games en de bijbehorende fictieve werelden de basis vormen voor nieuwe verhalen. De bekende auteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow hebben speciale Verborgen Verhalen geschreven, deze spelen zich af in de wereld van de populaire game Assassin’s Creed Valhalla. Samen met extra visuals, videobeelden en geluidseffecten krijgen lezers een unieke ervaring aangeboden in een al bestaande gameomgeving. Het is een eerste stap om jongeren binnen de gamewereld te enthousiasmeren om te gaan lezen. Via deze unieke pilot wordt ook onderzocht wat het effect is op zowel het lezen zelf als het imago van lezen onder de gamers
Hoe kunnen docenten Nederlands strips meenemen in de lessen literatuur? En waarom zou je alleen maar romans lezen, als je ook strips kan lezen? Op deze website vind je een greep uit het totale aanbod van nederlandstalige graphic novels, om zodoende de literatuurlijst te kunnen verrijken.
Het leesplezier onder jongeren daalt. Zij lezen vooral korte tekstjes, bijvoorbeeld op Instagram. Student Joop Akerboom (25) van de opleiding Communication and Multimedia Design besloot hier iets aan te doen. Hij ontwierp Scrollbook, dat jongeren met fragmenten enthousiast maakt over bepaalde boeken.
Op 11 september is de gratis LEES app geïntroduceerd. Met de LEES app krijgen vmbo-leerlingen en mbo-studenten een jaar lang gratis toegang tot 100 e-books en luisterboeken die speciaal voor hen zijn geselecteerd. De LEES app is een proef en voorlopig een jaar beschikbaar. Je hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek om de app te kunnen downloaden.
Na het downloaden van de app en het eenvoudig aanmaken van een account kun je meteen lezen of luisteren.