Inspiratiebijeenkomst voortgezet onderwijs

Donderdag 31 oktober 2024, van 14:00 tot 17:00 | Theresia Lyceum Tilburg

Samen gaan we voor leeskracht! Maar hoe geven we hier handen en voeten aan? Op donderdag 31 oktober organiseert het Leesoffensief Brabant bij het Theresia Lyceum in Tilburg een inspiratiebijeenkomst voor alle docenten vo en leesmediaconsulenten vo uit Brabant om aan de slag te gaan met leeskracht.

Programma

Kom naar deze inspiratiebijeenkomst en ontdek hoe we jongeren vakoverstijgend en met plezier kunnen laten lezen en waarom goed geletterd zijn een leven lang profijt oplevert. Neem deel aan twee workshops en krijg praktische tools waarmee je direct aan de slag kunt gaan. Daarnaast is er gelegenheid om je ervaringen te delen en je netwerk uit te breiden.

14.00 uur - Inloop

14.15 uur - Welkom en keynote van Marjolein Hordijk

Marjolein Hordijk is een zelfstandige programmamaker die het liefst werkt als het licht uit is en de spot aan. Ze wordt gelukkig van jongeren aan het lezen krijgen, een evenement organiseren met en voor jonge makers, en mensen aan het woord laten die je écht kunnen raken. In haar keynote bespreekt Marjolein hedendaagse (Young Adult) boeken en hoe die effectief ingezet kunnen worden in de lespraktijk. 

  • Ontvang praktische handvatten in het bereiken van jongeren en het aanwakkeren van leesplezier 
  • Krijg inzicht in de trends die leven onder jongeren  
  • Leer hoe je deze trends kunt vertalen in vakoverstijgend lezen  
  • Laat je inspireren door actuele titels 

15.00 uur - Eerste workshopronde

15.45-16.15 uur - Pauze + netwerkmoment

16.15 uur - Tweede workshopronde

17.00 uur - Afsluiting

De workshops

Lezenslessen - Nicky de Boer

Nicky de Boer, oprichter van Lezenslessen, is al ruim tien jaar leesbevorderaar. Ze werkte jarenlang als redacteur voor Leesplein 12+ en ontwikkelde lesmaterialen voor onder andere de Jonge Jury, de Gouden Lijsten en het Poëziepaleis. Zij trof in haar leven een aantal zeer bevlogen docenten die lieten zien hoe geweldig, waardevol en interessant verhalen kunnen zijn. Die docenten hebben voor haar het verschil gemaakt en zo’n docent gunt zij iedere leerling.

Nicky vertelt in haar workshop hoe je als docent Nederlands het leesplezier van vmbo-leerlingen en onderbouwleerlingen van de havo en het vwo kan verhogen. 

Rijke taal/teksten - Wendie van der Aa

Wendie van der Aa is Rijke taal trainer bij Hogeschool Windesheim en een bevlogen taal-leesspecialist. Vanuit haar interesse voor taal is een sterke affiniteit voor leesontwikkeling en leesontwikkelingsproblematiek ontstaan. Haar expertise ligt op de gebieden: technisch lezen, begrijpend lezen, leesbevordering en hulpmiddelen bij leesproblematiek.

Met haar ervaring als leerkracht en taal-leesspecialist kan ze het leesplezier van kinderen vergroten, hun leesontwikkeling bevorderen en ondersteuning bieden aan leerkrachten, kinderen en ouders bij leesontwikkelingsproblematiek.

In deze workshop ontdek je wat rijke taal precies is. Wendie legt uit waarom sommige teksten je vanaf het eerste moment boeien en andere niet. Leer de kenmerken van teksten die echt aanspreken, en hoe je deze kennis kunt toepassen in de praktijk.

BookTok - Dilayra Verbrugh   

#BookTok is booming op TikTok. Steeds meer TikTokkers delen in korte filmpjes welke boeken ze lezen, hun meningen en aanbevelingen. Dilayra Verbrugh heeft bijna 200.000 volgers op haar TikTok- account Gayotic Bookworm en zij deelt dagelijks filmpjes van haar favoriete boeken. In deze workshop neemt Dilayra je mee in de wereld van BookTok. Ze deelt populaire boeken onder jongeren en vertelt hoe je deze trend kunt inzetten om jongeren te inspireren tot lezen.  

TaalVerhaal - Anika Verschuur

We leven in een wereld vol taal welke continue gelezen moet worden. Waar we woorden gebruiken om ons uit te drukken en waar we steeds luisteren en proberen te begrijpen wat ons verteld wordt. Om onze leerlingen goed ‘getaald’ die wijde wereld in te sturen hebben we verhalen en boeken om ons daarbij te helpen.

In deze workshop zie en ervaar je hoe woorden, zinnen en verhalen het denkproces vooruit stuwen en het ontwikkelen van taalvaardigheid niet alleen ondersteunen maar vooral ook heel erg leuk maken. Na het volgen van het TaalVerhaal weet je meer over leesbevordering en leesplezier en hoe je dit kunt uitvoeren in het vo.

Graphic novels in de klas - Rik Spanjers

Sinds de jaren 90 is de graphic novel met een weergaloze comeback bezig. Het medium is anno nu springlevend en is niet enkel de inspiratiebron waaruit menig Hollywoodfilm en Netflixserie put, het is ook een plek waar nieuwe en spannende verhalen worden verteld over immigratie, ziekte, culturele verschillen en gender.

In deze workshop bespreekt universitair docent cross-media cultuur Rik Spanjers op welke manieren je graphic novels kan gebruiken om leerlingen te laten denken over een breed scala aan maatschappelijke thema’s. Speciale aandacht gaat hierbij uit naar de manier waarop het lezen van graphic novels zowel de leesvaardigheid als de mediawijsheid van jongere lezers kan verbeteren. Het materiaal dat Spanjers bespreekt is in principe meer geschikt voor de bovenbouw van het VO, maar hij zal ook met voorbeelden komen voor de onderbouw.
 

 

Wie kunnen deze inspiratiebijeenkomst niet missen?

Deze bijeenkomst is speciaal bedoeld voor docenten uit het voortgezet onderwijs en voor vo educatiespecialisten en vo leesmediaconsulenten van bibliotheken in Brabant.

Interesse?

We kijken ernaar uit om tijdens deze bijeenkomst samen met jou aan de slag te gaan met onze ambitie: alle Brabantse jongeren geletterd de wereld in. 

Erbij zijn? Meld je aan via het aanmeldformulier!

Meld je hier aan